Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Khamis, 13 September 2007

033 - BERHARI RAYA MENURUT SUNNAH: Nyanyian Di Hari Raya

Yang Dibolehkan (Halal) Menyanyi

Aisyah radiallahu ‘anha berkata:


دَخَلَ عَلَيَّ رَسُوْلُ اللهِ ، وَعِنْدِيْ جَارِيَتَانِ تُغْنِيَانِ بِغِنَاءٍ بُعَاثٍ فَاضْطَجَعَ عَلَى الْفِرَاشِ وَحَوْلَ وَجْهَهُ ، وَدَخَلَ اَبُوْبَكْر ٍفَانْتَهَرَنِيْ وَقَالَ : مِزْمَارَةُ الشَّيْطَانِ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ؟ فَاَقْبَلَ عَلَيْهِ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : دَعْهُمَا . فَلَمَّا غَفَلَ غَمَزْتُهُمَا ، فَخَرَجَتَا

“Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam masuk menemui aku, yang mana di sisiku ada dua anak perempuan kecil yang sedang bernyanyi dengan nyanyian Bu’ats. (“Bu’ats "(بعاث) asalnya ialah nyanyian yang di ambil dari syair mengenai peperangan, keberanian dan motivasi agama. Ia dinyanyikan oleh bangsa Aus ketika memperolehi kemenangan besar dalam peperangan melawan suku Khazraj. Perkara ini (bu’ats) telah dijelaskan oleh Imam al-Bagawi dalam kitab “Syarhus Sunnah” 4/322)

Kemudian baginda berbaring di tempat tidur dan memalingkan wajahnya. Masuklah Abu Bakar, lalu dia mengherdikku dan berkata: Seruling syaitan di sisi Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam? Rasulullah kemudian menghadap ke Abu Bakar seraya bersabda: Biarkan kedua anak perempuan itu. Ketika baginda tidur, aku memberi isyarat dengan mata kepada dua anak itu maka merekapun keluar”. (H/R Muslim. Lihat: Syarh Muslim 6/182. an-Nawawi)

Adapun nyanyian yang dihalalkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam ialah nyanyian anak-anak yang belum baligh, hamba atau Wanita yang menyanyi hanya untuk suaminya, iaitu berdasarkan hadis:


يَا اَبَا بَكْرٍ ! اِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ عِيْدًا ، وَهَذَا عِيْدُنَا

“Wahai Aba Bakar, setiap kaum mempunyai hari raya, dan ini adalah hari raya kita!”. Menurut Ibnu Hajar rahimahullah: “Terdapat faedah dalam hadis ini, iaitu disyariatkan memberi kelapangan kepada keluarga pada Hari Raya untuk menunaikan berbagai perkara yang boleh mencapai kegembiraan, kebahagian jiwa dan merehatkan dari beban ibadah utama (puasa dan tarawih). Ini menunjukkan bahawa melahirkan kegembiraan pada Hari Raya merupakan syi’ar agama Islam”. (Lihat: Fathul Bari 2/443)

Tiada ulasan: