tag:blogger.com,1999:blog-2673897440286528865.post1916372353610833195..comments2024-02-11T17:07:26.984+08:00Comments on FIQH & SUNNAH: 174 - Bagaimana Ahlus Sunnah wal-Jama'ah Menasihati Para Pemimpin (Pemerintah Negara)Nawawi Bin Subandihttp://www.blogger.com/profile/08931498832188314694noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2673897440286528865.post-50854068708241117642010-05-27T02:40:31.506+08:002010-05-27T02:40:31.506+08:00benarkah bacaan iftitah yg diamalkan mejoriti raky...benarkah bacaan iftitah yg diamalkan mejoriti rakyat malaysia tidak shahih??blh saudara ulastuan directorhttps://www.blogger.com/profile/00843685409920073944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2673897440286528865.post-40122405244130444012010-05-12T09:21:28.973+08:002010-05-12T09:21:28.973+08:00salam, mungkin akh dah terangkan segala umum..
So...salam, mungkin akh dah terangkan segala umum..<br /><br />Soalan.<br /><br />1) Adakah dibenarkan kita menasihati pemimpin secara umum?<br /><br />cth: Kita memberi tazkirah berkenaan kewajiban menjadi pemimpin adil dan kutukan terhadap kejahatan-kejahatan mereka sambil kita ulang-ulang dalam majlis2 kita dan kita mencela perangai para pemimpin yang zalim tanpa kita menyebut nama mereka.<br /><br />Seperi mana yang dilakukan oleh Imam Ghazali dan Iman Abdul Qadir Jailani<br /><br />2) dikatakan Imam Al-Ghazali dan Imam An-Nawawi membuat pengecualian terhadap mengumpat antaranya:<br /><br />a. Perbuatan mengumpat ( mendedahkan ) itu bertujuan membasmi kemungkaran seperti apabila seseorang berkata kepada orang yang mempunyai kemampuan untuk mengubah kemungkaran "Si Fulan melakukan kemungkaran maka cegahlah ia daripada kemungkaran tersebut". Namun hendaklah niat mengumpat atau pendedahan tadi semata-mata kerana ingin mencegah kemungkaran.<br /><br />b. Memberikan peringatan kepada para muslim terhadap kejahatan seseorang/pihak tertentu agar setiap orang dapat menghindari kejahatannya.<br /><br />c. Apabila seseorang itu menzahirkan kemungkaran yang dilakukannya. Maka ketika itu tidak mengapa seandainya kita menghebahkan kepada masyarakat kejahatan yang dilakukannya kerana dia sendiri telahpun menzahirkan kejahatannya secara terang-terang. Walaubagaimanapun kejahatan yang dibenarkan untuk didedahkan hanyalah perbuatan mungkar yang dilakukannya secara terang-terangan. Adapun kejahatan lain yang dilakukannya secara bersembunyi maka haram hukumnya untuk didedahkan kepada masyarakat umum.<br /><br />jika perktaan2 ini benar, maka dalam konteks ketiadaan khilafah pada masa ini, adakah dibenarkan kita mengkritik kezaliam yang dilakukan oleh kumpulan tertentu yang memerintah sperti mengkritik tindakan Parti Baath (Sosialis) yang memenjara ramai pendakwah Islam.<br /><br />Akh minta maaf cuma ana nak kita adil dan tidak tertipu dengan petunjuk musuh Islam (kafir harbi) yg sudah lama membaca text2 kita.<br /><br />Ana takut kekeliruan terhadap kefahaman tentang menasihati pemimpin secara lemah lembut menjadikan ulama2 kita sbg boneka memenagkan kefasiqan sbhgian pihak.<br /><br />Maka ana mencadangkan akh menyusun artikel (mengikut manhj salaf yg terlebih adil dan saksama):<br /><br />1. Golongan yang dibenarkan diumpat<br />2. Ancaman-ancaman terhadap pemimpin yang zalim<br />3. Ahlu Aqli wa Ahdi: dalam konteks siyasah muasirah.<br /><br />terpaksa kita akur bahawa politik masyarakat dunia mengalami perubahan drastik. Tidak dapat mengelak untuk kita berijtihad dlam perkra soal kenegaraan.<br /><br />Bukankah Khalifah Umar pernah mmbuat separation of power terhadap institusi kehakiman dan eksekutif? <br /><br />Maka, selaku peminat dan penyanjung manhaj yg akh bawa, menasihati akh untuk berfikiran muasir tanpa meninggalkan manhaj salaf.<br /><br />lagi hebat dan disanjung kalau boleh rangka sistem negara Islam Malaysia mengikut acuan salaf.<br /><br />Ingat! jangan tertipu dengan kolonial?<br /><br />akhuka fillah syukranUmar Mukhtar Bin Mohd Noorhttps://www.blogger.com/profile/03899150537401633041noreply@blogger.com