Sabtu, 7 Julai 2007

TOPIC 012 - WAKTU SAHUR DAN IMSAK MENURUT PERTIMBANGAN AS-SUNNAH

Kandungan artikel telah dikemaskini dan dipindahkan ke website baru kami di link berikut, http://www.ilmusunnah.com/126-sahur-itu-penuh-barakah/

Maaf atas segala kesulitan.

6 ulasan:

  1. salam..terima kasih atas pencerahan topik 012, tp saya ad juga baca dari blog lain yang mendakwa kebanyakan hadis y diguna pakai dalam topik 012 ini sebahagiannya tidak sahih, malah ada (kalau xclap saya) yang dhoif dan munkar

    sila rujuk blog ini untuk pembacaan lanjut: http://ansarul-hadis.blogspot.com/2011/07/penjelasan-status-hadith-fiqh-sahur.html

    semoga kita diberi petunjuk oleh Allah Amin..

    BalasPadam
  2. Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

    إِذَا سَمِعَ أَحَدُكُمُ النِّدَاءَ وَالْإِنَاءُ عَلَى يَدِهِ، فَلَا يَضَعْهُ حَتَّى يَقْضِيَ حَاجَتَهُ مِنْهُ

    “Apabila salah seorang di antara kamu mendengar panggilan (azan subuh) sedangkan bekas (minuman) masih ada di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya sehingga ia menyelesaikan hajat darinya (menghabiskan minum).” (Hadis Riwayat Ahmad, 16/368, no. 10629. Abu Dawud, Kitab ash-Shaum, 6/297, no. 2003. Al-Hakim, al-Mustadrak, 1/320, no. 729. Al-Baihaqi, 4/218, no. 7809. Dinilai sahih oleh al-Hakim, adz-Dzahabi, dan al-Albani. Hasan oleh al-Wadi’i dan al-Arnauth. Lihat: al-Albani, as-Silsilah ash-Shahihah, 3/381. Muqbil B. Hadi al-Wadi’i, al-Jaami’ ash-Shahih mimma Laisa fii Shahihain, 2/373-374. An-Nawawi turut memperakui kesahihannya dalam al-Majmu’ Syarah al-Muhadzdzab, 6/312)

    Syaikh Muqbil B. Hadi al-Wadi’i rahimahullah meletakkan hadis ini dalam bab:

    “Mendengar Azan Sementara Bekas (Minuman) Berada Di Tangan Maka Dibolehkan Untuk Minum Darinya.” (Rujuk: al-Jaami’ ash-Shahih mimma Laisa fii Shahihain. m/s. 373)

    Salah seorang perawi hadis ini, ‘Ammar B. Abi ‘Ammar (perawi Abu Hurairah) menyatakan:

    وَكَانَ الْمُؤَذِّنُ يُؤَذِّنُ إِذَا بَزَغَ الْفَجْرُ

    “Bahawasanya mereka mengumandangkan azan setelah terbit fajar.” (Hadis Riwayat Ahmad, 16/368, no. 10630. Dinilai sahih oleh al-Albani dan al-Arnauth)

    Untuk penjelasan lanjut, sila ke pautan berikut ini, http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2008/09/126-waktu-paling-afdhal-untuk-bersahur.html

    BalasPadam
  3. alhamdulillah, saya telah mendapat ilmu hasil usaha saudara :)

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. kesesatan yang melampau... hahahaha... wahabi!

    BalasPadam
  6. seharusnya saling menghormati meskipun berbeda pendapat. apalagi beda dalam masalah furu'. selamat puasa

    BalasPadam

Sebarang pertanyaan/kemusykilan/komen/kritikan/cadangan boleh-lah ditulis terus ke ruangan komen ini, atau dihantar secara personal ke alamat e-mail ini, dimensi83@hotmail.com. Terima kasih kerana membaca.