Khamis, 27 Ogos 2009

160 - Fenomena Isbal Di Kalangan Kaum Lelaki

Fenomena Isbal Di Kalangan Kaum Lelaki

www.ilmusunnah.com

Contoh-contoh fesyen/perbuatan Isbal yang terlarang (bagi lelaki): Pakaian/seluar/kain/sarung yang dipakai sehingga melepasi paras buku lali dan ke bawah.


Contoh pakaian yang tidak isbal (tidak melepasi paras buku lali)

Artikel ini telah kami kemaskini dan pindahkan ke website baru kami di, http://www.ilmusunnah.com/hukum-pakaian-labuh-bagi-lelaki-menyingkap-fenomena-isbal-kontemporari-2/
 
...

Selasa, 4 Ogos 2009

159 - Doa: Mencegah Dari Ancaman Bahaya

Doa: Mencegah Dari Ancaman Bahaya

http://fiqh-sunnah.blogspot.com


عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ فِي صَبَاحِ كُلِّ يَوْمٍ وَمَسَاءِ كُلِّ لَيْلَةٍ

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

(ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ يَضُرَّهُ شَيْءٌ)

Maksud: Utsman B. ‘Affan radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata:

Berkata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam: Sesiapa dari hamba Allah yang membaca (Doa/Zikir):

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

“Dengan menyebut nama Allah, yang dengan nama-Nya tidak ada sesuatu pun yang membahayakan, sama ada di bumi mahu pun di langit. Dia-lah Yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.”

Sebanyak tiga kali, di waktu pagi dan petang hari, maka tidak ada sesuatu pun akan membahayakan dirinya.

- Hadis Riwayat at-Tirmidzi, 11/248, (كِتَاب الدَّعَوَاتِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ), no. 3310. Beliau menyatakan sebagai Hasan Sahih Gharib. Ibnu Majah, 11/333, (كِتَاب الدُّعَاءِ), no. 3859. Sahih menurut penilaian al-Albani, di dalam Shahih wa Dhoif Sunan Ibnu Majah, no. 5088 dan Shahih at-Targhib wa at-Tarhib, (كتاب النوافل), no. 655. Dan menurut Ibnu Hibban Isnadnya Sahih, sebagaimana yang dikatakan oleh al-Albani di dalam Shahih at-Targhib wa at-Tarhib, no. 655. Ahmad, Musnad Ahmad, 1/423, no. 418. Abu Daud, 13/282, (كِتَاب الْأَدَبِ), no. 4425.

- Zikir/doa ini termasuk dalam Zikir Pagi dan Petang. Rujuk:
Zikir Pagi & Petang

158 - Amalan Puasa Sunnah Di Bulan Sya’ban

Amalan Puasa Sunnah Di Bulan Sya’ban

http://fiqh-sunnah.blogspot.com


عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ لَا يُفْطِرُ وَيُفْطِرُ حَتَّى نَقُولَ لَا يَصُومُ فَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ إِلَّا رَمَضَانَ وَمَا رَأَيْتُهُ أَكْثَرَ صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَانَ

Maksud: Daripada ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, beliau berkata:

Telah berpuasa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sehingga kami mengatakan bahawa beliau tidak pernah berbuka, dan beliau berbuka sehingga kami mengatakan beliau tidak berpuasa. Kemudian aku tidak pernah melihat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berpuasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat beliau paling banyak berpuasa melainkan pada bulan Sya’ban.

- Hadis Riwayat al-Bukhari, 7/78, (كِتَاب الصِّيَامِ), no. 1833.

أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ قَالَ

قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَرَكَ تَصُومُ شَهْرًا مِنْ الشُّهُورِ مَا تَصُومُ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ

Maksud: Usamah B. Zaid berkata:

Aku bertanya: “Wahai Rasulullah, aku tidak melihatmu (kerap) berpuasa di bulan lain sebagaimana engkau berpuasa di bulan Sya’ban.”

Beliau menjawab: “Bulan itu banyak manusia yang lalai, iaitu di antara Rejab dengan Ramadhan, bulan diangkatnya amal-amal kepada Tuhan semesta alam, dan aku mahu supaya amal-amalku diangkat di dalam keadaan sedang berpuasa.”

- Hadis Riwayat an-Nasa’i, 8/59, (كِتَاب الصِّيَامِ), no. 2317. Ahmad, 44/228, no. 20758. Dihasankan oleh al-Albani di dalam Shahih wa Dhoif Sunan an-Nasa’i, 6/1, no. 2357.

Kesimpulan:

Disunnahkan supaya memperbanyakkan amalan/ibadah puasa di bulan Sya’ban berbanding bulan-bulan yang selainnya.