Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Jumaat, 24 Julai 2009

157 - Melakukan Sujud Sahwi Jika Tertinggal Beberapa Raka’at dan Melakukan Salam Lebih Awal Dalam Solat

Melakukan Sujud Sahwi Jika Tertinggal Beberapa Raka’at dan Melakukan Salam Lebih Awal Dalam Solat

http://fiqh-sunnah.blogspot.com

حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ قَالَ حَدَّثَنَا النَّضْرُ بْنُ شُمَيْلٍ أَخْبَرَنَا ابْنُ عَوْنٍ عَنْ ابْنِ سِيرِينَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ

صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِحْدَى صَلَاتَيْ الْعَشِيِّ قَالَ ابْنُ سِيرِينَ سَمَّاهَا أَبُو هُرَيْرَةَ وَلَكِنْ نَسِيتُ أَنَا قَالَ فَصَلَّى بِنَا رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ سَلَّمَ فَقَامَ إِلَى خَشَبَةٍ مَعْرُوضَةٍ فِي الْمَسْجِدِ فَاتَّكَأَ عَلَيْهَا كَأَنَّه غَضْبَانُ وَوَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى وَشَبَّكَ بَيْنَ أَصَابِعِهِ وَوَضَعَ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ عَلَى ظَهْرِ كَفِّهِ الْيُسْرَى وَخَرَجَتْ السَّرَعَانُ مِنْ أَبْوَابِ الْمَسْجِدِ فَقَالُوا قَصُرَتْ الصَّلَاةُ وَفِي الْقَوْمِ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ فَهَابَا أَنْ يُكَلِّمَاهُ وَفِي الْقَوْمِ رَجُلٌ فِي يَدَيْهِ طُولٌ يُقَالُ لَهُ ذُو الْيَدَيْنِ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَسِيتَ أَمْ قَصُرَتْ الصَّلَاةُ قَالَ لَمْ أَنْسَ وَلَمْ تُقْصَرْ فَقَالَ أَكَمَا يَقُولُ ذُو الْيَدَيْنِ فَقَالُوا نَعَمْ فَتَقَدَّمَ فَصَلَّى مَا تَرَكَ ثُمَّ سَلَّمَ ثُمَّ كَبَّرَ وَسَجَدَ مِثْلَ سُجُودِهِ أَوْ أَطْوَلَ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَكَبَّرَ ثُمَّ كَبَّرَ وَسَجَدَ مِثْلَ سُجُودِهِ أَوْ أَطْوَلَ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَكَبَّرَ فَرُبَّمَا سَأَلُوهُ ثُمَّ سَلَّمَ فَيَقُولُ نُبِّئْتُ أَنَّ عِمْرَانَ بْنَ حُصَيْنٍ قَالَ ثُمَّ سَلَّمَ

Maksud: Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu (beliau berkata):

Kami solat bersama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pada salah satu solat di waktu siang hari (sama ada zuhur atau ‘asar (Ibnu Sirin menyebut: Abu Hurairah ada menyebutkan tentang solat tersebut, tetapi aku terlupa)), tetapi beliau hanya solat dua rakaat sahaja dan terus memberi salam. Baginda lalu pergi ke sebatang kayu yang terhampar (melintang/terbaring) di masjid lalu duduk di atasnya seolah-olah sedang geram. Tangan kanannya diletakkan di atas tangan kirinya sambil menggenggam jari-jarinya, manakala pipinya diletakkan di atas telapak kirinya bahagian luar. Kemudian ada yang segera keluar melalui pintu-pintu masjid. Mereka agak kehairanan disebabkan solat telah dipendekkan. Di antara orang ramai itu terdapat pula Abu Bakar dan Umar. Keduanya malu untuk bertanyakan akan perkara tersebut. Kebetulan di antara mereka terdapat seorang lelaki bernama Dzulyadain, beliau bertanya (kepada Rasulullah):

“Ya Rasulullah, adakah anda telah lupa atau solat tadi itu memang telah dipendekkan?” Baginda bersabda:

“Aku tidak lupa dan solat tadi tidak pula dipendekkan.”

Maka Rasulullah pun bertanya kepada para sahabat,

“Adakah benar sebagaimana apa yang dikatakan oleh Dzulyadain?” Para sahabat menjawab:

“Benar”. Maka baginda pun menuju kembali ke tampat semula (tempat solat) dan menyempurnakan baki rakaat yang ditinggalkan, kemudian terus memberi salam. Setelah salam itu baginda bertakbir, sujud sebagaimana biasa atau agak panjang sedikit, lalu mengangkat kepala dan bertakbir. Seterusnya baginda bertakbir lagi lalu bersujud seperti biasa atau agak lama sedikit, kemudian mengangkat kembali kepalanya. Kemudian beliau memberi salam.

- Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 460 (بَاب تَشْبِيكِ الْأَصَابِعِ فِي الْمَسْجِدِ وَغَيْرِهِ)

Note: Berdasakan situasi sebagaimana di dalam hadis di atas, sujud sahwi hendaklah dilaksanakan selepas salam. Sujud dilakukan sebanyak dua kali sujud (selepas salam) dan kemudian memberi salam semula setelah selesai dua kali sujud (sujud sahwi).

Untuk lebih lanjut, boleh merujuk artikel terdahulu: http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2007/08/perihal-tatacara-sujud-syahwi-yang.html

Rabu, 15 Julai 2009

156 - Wajib Mandi Di Hari Jumaat Bagi Menunaikan Solat Fardhu Jumaat

Wajib Mandi Di Hari Jumaat Bagi Menunaikan Solat Fardhu Jumaat

http://fiqh-sunnah.blogspot.com

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إذا جاء أحدكم الجمعة فليغتسل

Maksudnya:

Dari ‘Abdullah bin ‘Umar radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Jika seseorang dari kamu mendatangi (solat) Jumaat, hendaklah dia mandi.”
(Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 877)


عن أبي سعيد الخدر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال غسل يوم الجمعة واجب على كل محتلم

Dari Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap muslim yang telah deawasa (baligh).”
(Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 879)

Sayyid Sabiq rahimahullah menjelaskan:

“Majoriti ulama memilih pendapat wajibnya mandi untuk solat Jumaat.” (Diperakui oleh al-Albani sebagai pendapat yang benar, Tamamul Minnah, m/s. 126, Pustaka Sumayyah)

Abu Malik Kamal as-Sayyid Salim berkata:

“Diwajibkan mandi bagi sesiapa yang mendatangi solat Jumaat, iaitu orang-orang yang diperintahkan untuk menunaikan solat Jumaat, menurut pendapat yang ulama yang paling sahih, berdasarkan dalil-dalil yang disebutkan.” (Abu Malik Kamal as-Sayyid Salim, Shahih Fiqih Sunnah, jil. 2, m/s. 305, Pustaka at-Tazkia)

Penjelasan:

1 – Wajib mandi pada hari Jumaat sebelum pergi menunaikan solat fardhu Jumaat. Cukup dengan sekali mandi.

2 – Orang yang berhadas (hadas kecil) setelah mandi, maka cukup dengan berwudhu’, tidak perlu mandi semula.

3 – Sesiapa yang berjunub pada hari Jumaat tersebut, cukup baginya mandi sekali sahaja (merangkumi mandi junub dan mandi hari Jumaat).

4 – Boleh mandi sama ada mahu mandi di waktu awal pagi atau lewat pagi sebelum pergi menunaikan solat Jumaat.

Ibnu Qudamah rahimahullah menjelaskan:

“Waktu mandi adalah setelah terbitnya fajar, bila mandi setelah itu maka itu mencukupi, dan bila mandi sebelumnya maka tidak mencukupi.” (Ibnu Qudamah, al-Mughni, jil. 3, m/s. 85, Pustaka Azzam)

Wallahu a’lam.

Rujukan:

1 – Abu Malik Kamal as-Sayyid Salim, Shahih Fiqih Sunnah, Pustaka at-Tazkia.

2 – Ibnu Qudamah, al-Mughni, Pustaka Azzam.

3 – Muhammad Nashiruddin al-Albani, Tamamul Minnah, Pustakla Sumayyah.

4 – Muhammad bin Ismail ash-Shan’ani, Subulus Salam, Darus Sunnah.