http://fiqh-sunnah.blogspot.com
Benarkah Surah Yaasiin adalah Qolbul Qur'an (hati/jantung al-Qur'an)? Dalil berkenaan dengannya adalah:
Hadis Pertama:
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ وَسُفْيَانُ بْنُ وَكِيعٍ قَالَا حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الرُّؤَاسِيُّ عَنْ الْحَسَنِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ هَارُونَ أَبِي مُحَمَّدٍ عَنْ مُقَاتِلِ بْنِ حَيَّانَ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ قَلْبًا وَقَلْبُ الْقُرْآنِ يس وَمَنْ قَرَأَ يس كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِقِرَاءَتِهَا قِرَاءَةَ الْقُرْآنِ عَشْرَ مَرَّاتٍ
Maksud: Telah mengkhabarkan kepada kami, Qutaibah dan Sufyan B. Waqiq. Daripada Humaid B. 'Abdurrahman ar-Ru'asi, daripada Hasan B. Soleh, daripada Harun Abi Muhammad, daripada Muqatil B. Hayyan, daripada Qotadah, dari Anas (bahawasanya):
Berkata Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam:
Sesungguhnya setiap sesuatu itu memiliki hati dan hati bagi al-Qur'an itu adalah surah Yaasiin. Sesiapa yang membacanya, maka Allah akan memberikan pahala bagi bacaannya itu seperti pahala membaca al-Qur'an sepuluh kali.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi, 10/121, no. 2812, Bab Fadhoil al-Qur'an. Ad-Darimi, Sunan ad-Darimi, 10/311, no. 3479. Bab Fadhoil Yaasiin.
Berkenaan Hadis Ini:
1 - Berkata Imam at-Tirmidzi, hadis ini gharib (asing/tidak dikenali). Pada sanadnya terdapat Harun Abi Muhammad beliau seorang yang majhul (tidak dikenali/diketahui). Juga diriwayatkan oleh ad-Darimi, dan pada sanadnya dhoif. (Rujuk: Sunan at-Tirmidzi, 10/121, no. 2812, Bab Fadhoil al-Qur'an)
2 – Didhoifkan (dilemahkan) oleh Syaikh al-Albani di dalam Misykah al-Mashobih, 1/486, no. 2147. Kitab Fadhoil al-Qur'an. Dinyatakan maudhu' (palsu), di dalam Dhoif at-Targhib wa at-Tarhib, 1/222, no. 885. Juga di dalam Dhoif Sunan at-Tirmidzi, 6/387, no. 2887 dan Silsilah al-Ahadis adh-Dhoifah wal Maudhu'ah, 1/246, no. 169.
3 – Harun Abi Muhammad turut dinyatakan sebagai majhul (tidak dikenali) oleh Imam adz-Dzahabi, Mizanul I'tidal, 4/288, no. 9178.
4 – Perawi bernama Muqatil B. Hayyan pula didhoifkan oleh Ibnu Ma'in. Manakala Imam Ahmad menyatakan bahawa beliau tidak mempedulikan Muqatil B. Hayyan. (Rujuk: Imam adz-Dzahabi, Mizanul I'tidal, 4/172, no. 8739)
Hadis Kedua:
حَدَّثَنَا عَارِمٌ، حَدَّثَنَا مُعْتَمِرٌ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ رَجُلٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ مَعْقِلِ بْنِ يَسَارٍ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ….:وَيس قَلْبُ الْقُرْآنِ لَا يَقْرَؤُهَا رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَالدَّارَ الْآخِرَةَ إِلَّا غُفِرَ لَهُ وَاقْرَءُوهَا عَلَى مَوْتَاكُمْ
Maksud: Diriwayatkan (dikhabarkan) daripada ‘Arim, dari Mu’tamir, dari ayahnya, dari seseorang, dari ayahnya, dari Ma’qil B. Yasaar: Seseungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:....
....Surah Yaasiin adalah jantung (hati) al-Qur’an, tidaklah seseorang yang membacanya kerana mengharapkan keredhaan Allah dan negeri akhirat (Syurga), melainkan akan diampunkan dosanya. Dengan itu, bacakanlah surah Yaasiin itu kepada orang yang akan mati di antara kamu.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Musnad Ahmad, 41/250, no. 19415. an-Nasaa’i, ‘Amalul Yaum wal Lailah, 1/581, no. 1075.
Berkenaan Hadis Ini:
Di dalam hadis ini terdapat tiga orang yang majhul (tidak dikenali nama dan keadaannya). Hadis ini didhoifkan oleh Syaikh Syu’aib al-Arnauth di dalam penelitiannya ke atas Musnad Ahmad, 33/417, no. 20300. Dinyatakan mungkar oleh Syaikh al-Albani. Menurut al-Haitsami, padanya terdapat rawi yang tidak diketahui. Dan menurut ad-Daruquthni, isnadnya dhoif tidak diketahui matannya dan tidak diketahui satu hadis pun yang sahih dalam bab ini. (Rujuk: Silsilah al-Ahadis adh-Dhoifah wal Maudhu’ah, 41/250, no. 6843).
Kesimpulan:
Setelah kita melihat dan mengetahui bahawa dalil (hadis) yang menyatakan bahawa hati al-Qur'an adalah Yaasin itu lemah (dhoif) atau sebahagian dari ulama pula menyatakannya sebagai maudhu' (palsu), maka dengan itu:
Hadis ini tidak boleh diterima pakai dan tidak boleh dijadikan sebagai hujjah.
Syaikh 'Abdul Muhsin al-'Abbad menyatakan bahawa, tiada suatu hadis pun yang sahih berkenaan Yaasiin sebagai jantung (atau hati) al-Qur'an. (Rujuk: 'Abdul Muhsin al-'Abbad, Syarah Sunan Abi Daud, 16/435). Begitu juga sebagaimana yang dinukilkan oleh Syaikh al-Albani rahimahullah di dalam Silsilah al-Ahadis adh-Dhoifah wal Maudhu’ah, 12/784, no. 5861.