Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Rabu, 19 Disember 2007

068 - PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN WUDHU’

PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN WUDHU’

Artikel ini adalah tambahan/lanjutan daripada artikel “Sifat Wudhu’ Rasulullah”. Artikel sebelumnya boleh dirujuk di sini (melalui link ini):

http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2007/06/tajuk-003-sifat-wuduk-rasulullah.html

1. Kentut & Qadha’ Hajat

Firman ALLAH S.WT:

Wahai orang-orangyang beriman, berwuduklah apabila kamu ingin mendirikan solat... atau apabila ada antara karnu yang datang dari tempat membuang hajat. (Surah al-Maidah: 6)

Abu Hurairah r.a berkata, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

ALLAH tidak akan menerima solat seseorang apabila dia telah berhadas sehingga dia kembali berwuduk. Seorang lelaki daripada Hadramaut bertanya: Apakah yang dimaksudkan dengan hadas wahai Abu Hurairah? Jawabnya: Kentut. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

2. Keluar air mazi.

Ali bin Abu Talib r.a berkata:

Aku adalah lelaki yang paling banyak keluar air mazi. Lalu aku perintahkan seorang lelaki bertanya kepada Nabi s.a.w menggunakan nama anak perempuanya (Fatimah). Lalu dia bertanya kepada baginda. Lantas haginda menjawab: Berwudhu’lah dan basuhlah kemaluanmu. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ibn al-Mundziri r.h bcrkata:

“Memang tsabit daripada hadis Rasulullah s.a.w rnengenai kewajipan berwudhu’ bagi air mazi (yang keluar)” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 133)

Al-Nawawi r.h berkata:

“Mengenai hukum keluar air mazi, ijmak ulama bahawa tidak wajib mandi junub. Abu Hanifah, Syafie, Ahmad dan jumhur berpendapat, wajib berwuduk berdasarkan hadis ibi.” (Rujuk Syarh Sahih Muslim, jil. 3, ms. 212)

3. Keluar al-Wadi

Ibn Abbas a berkata:

Berhubung dengan air mani, wajib mandi junub. Mengenai air mazi dan wadi, dia hendaklah membasuh kemaluannya serta bewuduk. (Hadis riwayat Abdul Razzaq dalam Musannaf, jil. 1, ms. 159 dengan sanad sahih)

Ibn al-Mundzir r.h berkata:

“Mengenai air wadi, ia sesuatu yang keluar daripada zakar selepas kencing. Oleh itu, wudhu’ wajib selepas kencing. Jadi, apa sahaja yang keluar daripada zakar sudah tentu diwajibkan berwuduk sebagaimana wajib berwuduk apabila keluar air kencing.” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 136)

4. Keluar air mani

Ini berdasarkan riwayat Ibn Abbas r.a yang dinyatakan sebelum ini melalui Musannaf Abdul Razzaq.

5. Sesuatu yang keluar secara berterusan seperti darah istihadhah dan sebagainya.

Nabi s.a.w memerintahkan agar wanita yang mengalami darah istihadhah berwuduk setiap kali solat berdasarkan hadis yang diriwayat oleh Bukhari dalam kitab al- Wuduk, bab: Ghuslu al-Dam (228) dan Muslim, kitab al-Haid (333)

6. Tidak perlu berwudhu' apabila waswas.

Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

Apabila seseorang antara kamu merasakan sesuatu yang tidak kena pada perutnya lalu waswas sama ada dia kentut atau tidak, dia tidak perlu keluar daripada masjid kecuali selepas dia mendengar bunyi atau terhidu bau kentut. (Hadis riwayat Muslim)

7. Tidur atau Tidak Tetap Punggung

Safwan bin ‘Assal r.a. berkata:

“Rasulullah s.a.w memerintahkan kami agar tidak mencabut kasut ketika musafir selama tiga hari tiga malam kecuali jika berjunub, buang air besar, air kecil atau tidur” (Hadis riwayat Ahmad, al-Nasaai dan al-Tirmizi. Al-Tirmizi mensahihkannya)

Berselisih pendapat sama ada tidur boleh membatalkan wudhu’ atau sebaliknya. Namun, terdapat beberapa hadis sahih yang menjelaskan bahawa tidur yang lena dan tetap punggungnya tidak perlu berwudhu’.

Anas r.a berkata:

“Suatu ketika, para sahabat Rasulullah s.a.w menunggu solat isyak sehingga tersengguk-sengguk kepala mereka kerana Nabi s.a.w melewatkannya. Setelah baginda bersiap untuk menunaikan solat, mereka bangun bersolat tanpa memperbaharui wuduk.” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan al-Tirmizi)

Ibn ‘Abbas r.a berkata:

Aku telah bermalam di rumah ibu saudaraku Maimunah (isteni Nabi). Rasulullah s.a.w bangun untuk menunaikan solat malam. Lain, aku bangun berdiri di sebeiah kirinya. Kemudian, baginda menanik tanganku hingga menjadikan aku berada di sebeiah kanannya. Setiap kali kepalaku tersengguk kerana mengantuk, baginda akan menarik telingaku. Baginda melakukan solat itu sebanyak 11 rakaat. (Hadis riwayat Muslim)

Menurut pendapat paling sahih, apabila seseorang tidur tetapi tetap punggungnya di bumi dan sebagainya, wuduknya tidak terbatal berdasarkan beberapa hadis di atas. Namun, yang afdalnya ialah berwuduk apabila tertidur berdasarkan maksud hadis secara umum.

8. Menyentuh Wanita Ajnabi.

Ulama berbeza pendapat dalam menentukan hukum menyentuh wanita ajnabi tanpa berlapik. Ini kerana, perselisihan mereka dalam mentafsjrkan firman ALLAH di bawah:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman ,kamu hendaklah berwudhu’ apabila ingin mendirikan solat... Kamu juga mesti berwudhu’ walaupun ketika sakit, musafir, berhadas kecil atau menyentuh wanita.” (Surah al-Maidah: 6)

Sentuhan menurut pengertian bahasa ialah merasai sesuatu dengan tangan atau bertemu kulit sesama manusia. Namun, menurut Ibn ‘Abbas r.a (sahabat Nabi s.a.w yang digelar sebagai pakar tafsir al-Quran) berpendapat bahawa kalimah لامَس atau لمَس yang dikehendaki dalam ayat ialah (persetubuhan).

Ini kerana, menurut pemahaman orang arab apabila dikatakan لامست
المراة bermaksud (aku bersetubuh dengannya). Pendapat ini dikuatkan lagi dengan firman ALLAH S.WT:

Maryam berkata: Ya TUHAN-ku, mana mungkin aku mernpunyai seorang anak sedangkan aku belum pernah disentuhi lelaki. (Surah Alii Imran: 47)

Sebahagian ulama menggunakan firman ALLAH yang bersifat umum untuk menguatkan hujah bahawa menyentuh perempuan membatalkan wudhu’.

Firman ALLAH S.WT:

Al-Quran itu tidak boleh disentuh melainkan orang-orang yang suci. (Surah al-Waqi’ah: 79)

Begitu juga maksud sabda Rasulullah s.a.w yang difahami secara urnum. Sedangkan, majoriti ulama berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan طاهر (suci) di sini ialah iktikad yang suci daripada syirik.

Abu Bakar bin Muhammad bin ‘Amru bin Hazm daripada ayah dan datuknya:

Sesungguhnya Nabi s.a.w telah memerintahkan sahabatnya menulis sepucuk surat kepada penduduk Yaman yang terkandung dalam isi kandungannya: Al-Quran tidak boleh disentuh kecuali dalam keadaan suci. (Hadis riwayat al-Darimi dan Malik)

Penggunaan kalimah itu hakikatnya secara kiasan semata-mata. Ini kerana, perbuatan syirik menurut fahaman salafussoleh termasuk amalan yang boleh dianggap najis.

Dikuatkan lagi dengan firman ALLAH yang berbunyi:

“Sesungguhiya orang musyrikin itu najis.” (Surah al-Taubah: 28)

Begitu juga sabda Rasulullah s.a.w:

“Sesungguhnya orang mukrnin tidak najis.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, al-Nasaai, Ibn Majah dan Ahmad)

Menurut Tafsir Ibn Kathir, al-Quran tidak boleh disentuh (diambil) daripada اللوح المحفوظ (tempat simpanan khazanah perbendaharaan ALLAH termasuk al-Quran) kecualiالمطهرون (para malaikat al-Muqarrabun) yang berada paling hampir dengan ALLAH. Ini kerana, ALLAH kaitkan ayat sebelumnya yang bermaksud:

“Sesungguhnya, itulah al-Quran yang mulia. Ia berada dalam kitab yang terjaga rapi (di lauh mahfuz). Tidak ada seorang pun yang boleh meryentuhnya kecuali orang-orang yang suci (malaikat).” (Surah al-Waqi’ah: 77 – 79)

Banyak hadis sahih yang membicarakan tentang sentuhan Nabi s.a.w dengan para isterinya. Namun, baginda tetap meneruskan solat tanpa memperbaharui wudhu’nya.

Aisyah r.a berkata:

“Rasulullah s.a.w telah mendirikan solat sedangkan aku berada di hadapannya (melintang) seperti jenazah yang terbujur ketika disolatkan. Apabila ingin menunaikan solat witir baginda akan mengejutkanku dengan hujung kakinya.” (Hadis riwayat al-Nasaai. Al-Hafiz Ibn Hajar menyatakan bahawa sanad hadis ini sahih di dalam Kitab al-Talkhis)

Aisyah r.a berkata:

Nabi s.a.w telah mencium salah seorang isterinya. Kemudian baginda menunaikan solat tanpa memperbaharui wudhu’nya. (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Nasaai)

Aisyah r.a berkata:

“Suatu malam, aku kehilangan Rasulullah s.a.w daripada tempat tidurku. Aku telah menyentuhnya lalu meletakkan tanganku ke atas kedua-dua belah tapak kakinya yang sedang ditegakkan. Ketika itu, baginda sedang berada di dalam majid sambil aku mendengar baginda berdoa: ... (Hadis diriwayatkan oleh Muslim dan al-Nasaai. Al-Tirmizi mensahihkannya)

Pendapat terpilih, tidak mengapa tidak berwudhu’. Hujah saya, jika perkara itu diwajibkan dan berdosa apabila meninggalkannya atau ia hanya dikhususkan kepada Nabi s.a.w, pasti terdapat dalil yang sahih lagi sarih melarang perbuatan itu.

Sedangkan, ada sebahagian hadis yang sahih menyebut bahawa Nabi s.a.w tidak berwudhu’ ketika bercumbu-cumbuan dengan isteri-isterinya. Inilah pendapat yang saya pegang sebagaimana pendapat sebahagian ulama Syafie seperti Ibn Hajar al-Asqalani, al-Nasaai dan selainnya.

Oleh itu, jika hadis di atas merupakan pengkhususan kepada Nabi sa.w, maka perlu didatangkan dalil yang menerangkan perkara Iitu.

9. Menyentuh kemaluan.

Busrah binti Safwan r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

Janganlah menunaikan solat sebelum berwudhu’ bagi sesiapa jang menyentuh kemaluannya. (Hadis riwayat Ahmad, al-Tirmizi, al-Nasaai, Abu Daud dan Ibn Majah. Al-Tirmizi mensahihkannya)

Al-Bukhari r.h berkata:

“Inilah hadis paling sahih dalam bab membicarakan terbatal wuduk menyentuh kemaluan.” (Rujuk Nail al-Autor, jil.l. ms. 189)

Namun, hadis di atas tidak terlepas daripada kritikan ahli hadis mengenai martabat kesahihannya. Inilah pendapat yang dipegang oleh sebahagian salafussoleh seperti Ali, Ibn Mas’ud, ‘Ammar, Hasan al-Basri, Rabi’ah, al-’Utrah, al-Tsauri, Abu Hanifah dan pengikutnya serta selain mereka berdasarkan hadis di bawah.

Talaq bin Ali r.a berkata:

Rasulullah s.a.w ditanya: Apabila seorang lelaki menyentuh kemaluannya, adakah dia perlu berwuduk? Jawab baginda: Bukankah ia hanya sebahagian daripada anggota badanmu. (Hadis riwayat Ahmad, al-Tirmizi, al-Nasaai, Abu Daud, Ibn Majah dan al-Daruqutni. Hadis ini diklasifikasikan sebagai sahih oleh Amru bin Ali al-Falas, Ibn Hibban, al-Tabrani dan Ibn Hazm)

‘Amru bin Ali al-Falas r.h berkata:

“Hadis ini lebih tsabit daripada hadis Busrah.”

Ali bin al-Madini berkata:

“Menurut kami, inilah hadis terbaik berbanding hadis Busrah.”

Al-Thohawi berkata:

“Sanad hadis ini mustaqim, iaitu tidak mudhorib (bercampuk-aduk dengan lafaz lain). Berbeza dengan hadis riwayat Busrah.”

Oleh kerana kedua-dua hadis di atas tidak dapat ditarjihkan dan terdapat kritikan pada sanad, pendapat terpilih ialah afdhal berwuduk apabila menyentuh kemaluan dan diyakini tidak terkena najis. Tetapi, solat orang yang tidak memperbaharui wuduk tetap sah sama ada berlapik atau tidak kerana tidak ada dalil sarih (jelas) mengenainya. Begitu juga sama ada bersyahwat atau sebaliknya.

Manakala hukum tidak batal wuduk apabila berlakunya persentuhan dengan belakang tapak tangan, tidak dapat dipastikan kesahihan pendapat itu. Ia hanya pendapat tanpa asal-usul yang dapat dikaji masih boleh.

10. Makan daging unta.

Jabir bin Samurah r.a berkata:

“Seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w: Adakah kami perlu memperbaharui wudhu’ apabila memakan daging kambing? Jawab baginda: Jika kamu mahu, berwudhu’lah. Jika sebaliknja, tidak mengapa. Ditanya lagi: Adakah kami perlu berwudhu’ apabila memakan daging unta? Jawab baginda: Ya. Berwudhu’lah apabila memakan daging unta. Ditanya lagi: Bolehkah kami solat di kandang kambing? Jawab baginda: Boleh. Ditanya lagi: Bolehkah kami solat di kandang unta? Jawab baginda: Tidak. (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

Ibn al-Mundziri r.h berkata:

“Wajib berwuduk selepas makan daging unta kerana tsabit melalui hadis dan sanad.” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 138)

Ibn Qudamah r.h berkata:

“Makan daging unta membatalkan wudhu’ serta merta sama ada dimakan secara mentah atau dimasak dan dalam keadaan tahu atau jahil.” (Rujuk al-Mughni, jil. 1, ms. 250)

11. Hilang akal kerana gila, pengsan dan sebagainya. Aisyah r.a berkata:

Nabi s.a.w. berada dalam keadaan sakit yang tenat. Baginda pun bertanya kepadanya: Adakah orang ramai telah solat? Jawab Aisyah:

Belum. Mereka menunggu engkau. Baginda berkata: Bawakan air wudhu’ yang berada dalam Mikhdhab (sejenis bekas) itu untukku. Aisyah berkata: Aku pun melakukannya. Lalu baginda membasuh (berwudhu’). Tiba-tiba sakit itu menyerang lagi dan baginda terus pengsan.

Apabila sedar baginda bertanya lagi: Adakah orang ramai telah solat? Jawab Aisyah: Belum. Mereka menunggu engkau. Baginda berkata: Bawakan air wudhu’ yang berada dalam Mikhdhab (sejenis bekas) itu untukku. Aisyah berkata: Baginda duduk lalu membasuh (berwudhu’). Tiba-tiba sakit itu menyerang lagi dan baginda terus pengsan.

Apabila sedar baginda bertanya lagi: Adakah orang ramai telah solat? Jawab Aisyah: Belum. Mereka menunggu engkau. Baginda berkata: Bawakan air wudhu’ yang berada dalam Mikhdhab (sejenis bekas) itu untukku. Aisyah berkata: Baginda duduk lalu membasuh (berwudhu’). Tiba-tiba sakit itu menyerang lagi dan baginda terus pengsan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ibn al-Mundzir r.h berkata:

“Ulama sepakat mewajibkan berwudhu’ bagi sesiapa yang tidak sedar disebabkan gila atau pengsan. Kami telah meriwayatkan dengan sanad yang tsabit daripada Rasulullah s.a.w bahawa baginda telah mengalami sakit lalu berwudhu’ sehingga menyebabkan baginda pengsan.” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 155. 156)

70 ulasan:

hamba Allah berkata...

Assalamualaikum,

Saya ada 2 soalan diharap anda dapat menjawabnya.

1. Adakah makan minum membatalkan wudhuk? (kecuali makan unta).

2. Adakah darah jerawat membatalkan wudhuk?

Harap maaf jika soaalannya bunyi jahil. Sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum

adakah batal wudhu seseorang muslimah apabila bersentuhan tangan dengan perempuan non muslim

Tanpa Nama berkata...

Buat pengetahuan Tuan, batal wuduk jika sentuh isteri mengikut mazahab Shafie. Jika Tuan ingin mengikut yang tidak batal wuduk bila sentuh isteri kena wudhuk cara mazhab lain dan ikut syarat sah wuduk dan perkara membatalkan wuduk mazhab tersebut. Tidak boleh mencampurkan pandangan mazhab dalam satu perkara i.e. wudhuk.

wati66 berkata...

Assalamualaikum,

Saya mempunyai penyakit iaitu cecair yg selalu keluar dari kemaluan. Saya menguna tissue untok mengalas pd kemaluan saya(seperti datang haid). Adakah perlu saya berwuduk apabila nak mengerjakan salat?atau perlukah saya bersihkan kemaluan dan berwuduk sebelum solat?

Nawawi berkata...

Wa 'alaikumussalam...

Ya, perlu dibersihkan setiap kali sebelum berwudhu'. Perlu berwudhu' utk setiap kali hendak solat. Melainkan klu jarak solat tersebut dekat-dekat dan cecair tersebut tidak dirasai dengan jelas.

Wallahu a'lam...

syakamar berkata...

adakah sah wuduk saya, sekiranya saya memakai plaster di jari disebab terluka terkena pisau.

Nawawi berkata...

Sekiranya memang tak mampu utk dibuka atau bahaya sekiranya balutan tu dibuka. Maka, sah wudhuknya tanpa perlu buka balutan tersebut. Sapu air sekadar pada tempat yg mampu.

Wallahu a'alam...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum

saya ada 1 soalan. saya ada terdengar orang cakap jika kita ada wudhu' dan tiba2 kita terkena najis tak membatalkan wudhu'. betul ke??

Nawawi berkata...

Wa 'alaikumussalam wa rahmatullah...

Ya, tak batal wudhu'nya... hanya perlu cuci saja najisnya.

Tanpa Nama berkata...

adakah menyentuh haiwan peliharaan seperti kucing,arnab dan lain-lain membatalkan wuduk seseorang??
Adakah batal solat jika pada pakaian kita terdapat bulu-bulu kucing yang telah gugur dan melekat di situ? boleh tolong jelaskan>>?

Nawawi berkata...

Wa 'alaikumussalam...

Tak batal wudhu'.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum

Saya seorang yang memakai alat pendengaran. Setiap kali selepas mengambil wudhu saya mengelap/mengorek telinga saya yang basah sebelum memakai semula alat pendengaran saya. Ini bg mengelakkan alat telinga saya rosak terkena air yg ada didalam telinga .. Persoalan saya adakah batal wudhu saya kerana mengorek telinga saya tadi?

Nawawi berkata...

Wa 'alaikumussalam...

Tidak batal wudhu'nya...

Mengorek telinga atau mengelap air sisa wudhu' tidak termasuk perkara yg membatalkan wudhu'.

Wallahu a'lam...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...

batalkah wudhuk jika korek hidung atau korek telinga?

Tanpa Nama berkata...

assalammualaikum..saya ingin tahu..benarkah pendapat bahawa apabila kita membatalkan sembahyang sebanyak 3x, maka kita wajib mengambil wuduk lagi?

Tanpa Nama berkata...

salam.
saya nak tanya, duduk tak tetap punggung apa maksudnya?
kalau kita berbaring(tanpa tidur) adakah wudhu kita batal?

bulu-bulu kucing juga tidak boleh bawa solat kn?sebab ianya 1 najis juga.saya terbaca kat majalah solusi..

Tanpa Nama berkata...

adakah selepas kita memebatalkan solat sbyak 3x perlu berwudhuk semula?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

saya ada 2 soalan yang ingin ditanya..diharapkan anda dapat menjawabnya...
1.Adakah wuduk seseorang itu batal jika orang trsebut masuk ke dalam toilet?
2.Apakah hukum jika mengambil wuduk di dalam toilet??

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum,,,

sy nak tny...klu tersenth kemaluan dgn xsengaje batal ke wuduh'?

AdibFarhan berkata...

Assalamualaikum .

Saya ingin menanyakan 2 soalan :

1) Adakah batal wuduk itu jika ketika berwuduk saya terkentut? Adakah saya perlu mengulangi nya semula?

2) Apakah yang dikatakan sebagai najis? Adakah seperti tahi hidung ,tahi telinga ataupun hingus?

Adib,
Terima kasih :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

bagaimana keadaan berwuduk seorg wanita memakaikn lampin bg anak nya? kemungkinan tpegang kemaluannya..

batal atau tidak?

NuraftinaDewi berkata...

Salam. mohon cek email. saya ada mengajukan persoalan menerusi email anda. terima kasih. :)

Tanpa Nama berkata...

Salam..adakah batal wuduk jika bersalaman dgn bapa mentua

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.. apa hukum mengambil wuduk sambil berdiri?

HanaJimi berkata...

Kalau saya tertidur dengan lena sambil mengerengkan badan ke sebelah kanan,adakah wuduk saya terbatal?

Tanpa Nama berkata...

Jikalau kita terkena darah adakah wudhu kita batal?

Tanpa Nama berkata...

Moderator tak sempat tangan nak taip. Ramai yang tanye soalan. Kena upah orang bahagian Q&A. Keje office hour bahagian jawab soalan.

lds berkata...

Jika seseorang itu sudahpun berkahwin,lelaki itu tidak pernah sembahyang malah tidak pernah mengambil kesempatan utk belajar..adakah perkahwinan itu sah dan bolehkah mereka bersetubuh antara satu sama lain?

lds berkata...

Jika seseorang itu sudahpun berkahwin,lelaki itu tidak pernah sembahyang malah tidak pernah mengambil kesempatan utk belajar..adakah perkahwinan itu sah dan bolehkah mereka bersetubuh antara satu sama lain?

Tanpa Nama berkata...

Berat lah awak ini
Fikir fikir
Ini takda batal

Tanpa Nama berkata...

Camne klau sye ni alas tissue kat sluar dlm pastu air mazi kuar . So sye buang tisu tu tanpa tgn x kene kemaluan .. Btl x wuduk ?? Plz jawab

Tanpa Nama berkata...

Apakah sah wuduk jika pakai plaster ?

Tanpa Nama berkata...

kalau wudhu batal mestila solat pun batal. kalau masa solat tu kita rasa macam kita kentut kecil di bahagian dubur. tapi kita masih was2. dan tiap kali solat mesti jadi macam tu. adakah solat dan wudhu kita terbatal?

Tanpa Nama berkata...

zaid

Assalamualikum

saya merupakan peaskit incomplete paraplegic yang boleh berjalan. Masaalah saya saya amat mudah terkentut sehingga kan berjalan dari tempat berwudhuk ke tempat sembahyang pun saya boleh terkentut. Adakah saya mesti ber wudhuk setiap kali terkentut kerana ini akan menyebabkan saya tidak dapat bersembahyang.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...adakah batal wudhuk kita jika keluar sesuatu dr kmluan tapi bkn air kencing,air mazi dan air mani..

raihan berkata...

saya dalam wuduk.adakah selepas makan. contohnya makan nasi, selepas tu tanpa mengambil wuduk semula terus solat ataupun berkumur sahaja..

Tanpa Nama berkata...

makan tidak membatalkn wudk tp..sebaik nye selepas makan hendaklh berkumur sebelum menunaikn solat..

Tanpa Nama berkata...

maknenye , korek hidong dan telinge x batalkan wudhu' ke ?

Tanpa Nama berkata...

Assalamulaikum..

Sye ade 1 soalan...trbuke aurat mmbatalkan wudhu ke..

Tanpa Nama berkata...

Tidak sah, sbb mase amik air smayang tu air xrata bhgn jari~

Tanpa Nama berkata...

Keluar mazi dh batal tu tuan

Tanpa Nama berkata...

Ok jer

Fuad berkata...

Bagaimana kalau pendapat Mazhab syafie yg dtg dr Ibn Hajar al-Asqalani, al-Nasaai yg tidak menyabitkan wuduk batal jika bersentuhan dgn isteri?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,
Saya ada soalan smoga dapat jawapan
- Saya sdh berumur 12 thn & sdh balig (mimpi pertama), ketika sy sdh berwudhu & tanpa sengaja bersentuhan dgn Umi sy apakah membatalkan wudhu sy?
- Sy sdh berwudhu namun stlh berwudhu minum air es apakah jg membatalkan wudhu?
Demikian soalan dr sy,harap maklum.
terimakasih.
wasalam..

Abe mus berkata...

Assalamualaikum. ..nk tanya...sy ada 2 soalan...
1) Adakah batal wuduk sekiranya saya menyentuh anak saudara perempuan kepada isteri saya...kerana terlalu rapat kami selalu bergurau.
2) Adakah batal wuduk sekiranya saya menyentuh kanak2 dibawah umur (belum baligh...sekolah rendah) walaupun kanak2 ini bukan muhrim sy?

Daddy Adam Iris berkata...

Soalan

Sy seorang lelaki. Adakah batal wudhu jika sy:

1. Bersalam dgn ibu angkat yg membela sy sejak kecil hingga skrg?
2. Bersalam dgn adik dan kakak ipar?
3. Bersalam dgn anak saudara perempuan isteri?
4. Bersalam dgn lelaki bukan islam?

Mohon diperjelaskan. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Korek hidung dan telinga batalkan puasa sahaja

Tanpa Nama berkata...

X batal la comey...perempuan itu kan umi awak...

X batal cuma berkumut sahaja

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.....

Sya ada s0aln....adkah wudhu sy sah jka sya mgmbil wudhu slepas mndi dlm keadaan tdak mnutup aurat.???

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Batal x wudhu kalau terbuka aurat ketika berwudhu' contohnya berwudhu' dgn memakai seluar pendek sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Tutup aurat untuk sah kan solat bukan untuk sah kan wuduk.

Tanpa Nama berkata...

1. Ibu angkat bukan mahram maka batal wuduk.
2. Adik dan kakak ipar juga bukan mahram.
3. Juga bukan mahram.
4. Jantina yg sama tidak membatalkan wuduk walau apa agama mereka.
Hanya ibu dan bapa mertua adalah mahram yg tiada pertalian darah.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum
Nk tnye
Jika tmpt wudhu di tangan dr jari smpai siku
Klau ade pelekat di bahagian atas siku sah x wuduknye

Tanpa Nama berkata...

menyentuh najis x membatalkan wudhu'..:)

budak ganu berkata...

Batal tak wudhuk jika muntah??

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum
Saya ingin bertanya
Mengapa sholat d kandang kambing boleh dan di kandang unta tidak boleh
Trimakasih
Wasalam

Tanpa Nama berkata...

Sy ada 1 situasi, dlm asrama ada studnt muslim n non muslim (studnt pmpuan)..jd sy nak tnya d sini,adakah batal wudhu sseorg mslimah skiranya pelajar non mslim td trlihat kta tanpa mnutup aurat yg spatutnya..

Zali Allstar berkata...

Assalamualaikum , perlukah seseorang itu menukar pakainnya apabila ia terkentut sebelum wudhuk?

Tanpa Nama berkata...

Adakah batal wudhuk jika tersentuh pergelangan tangan lelaki dan wanita.

Batalkah wudhuk jika bersentuhan dgn ipar.

Tanpa Nama berkata...

4 sahaja perkara mmbatalkan wudhuk.
1.pengsan,hilang akal,gila
2.tidur yg x tetap punggungnya..kalau tidur duduk n x gerak2 x btal
3.sentuh kemaluan.sendiri atau org lain
4.erkk..dh lupa tp asenye sentuh yg bkn muhrim.cthnya suami isteri

Tanpa Nama berkata...

sy ad soalan . ? batal tak wudhuk kalau membunuh nyamuk . ? ?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. Sy seorg ibu ingin bertanya, adakh batal wudhuk apabila keluar angin melalui qubul?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..nk tnye khidupan dlm brkeluarge,hbungan antra adik bradik,sppu,saudra yg mna bleh mmbtalkn wdhuk?

Tanpa Nama berkata...

saya ada satu soalan

1 . jika kita mengorek telinga adakah ia akan membatalkan wuduk ..??

Noor Azizan berkata...

Membatalkan puasa sahaja..bukan wudhu'...

Tanpa Nama berkata...

Ipar duai, Anak saudara sebelah suami atau isteri dan sepupu berlainan jantina...ibu n bapa saudara serta datuk saudara lain jantina seblh isteri atau suami...

Tanpa Nama berkata...

Tidak.. Mahram tanpa pertalian darah.

Shaklee berkata...

Salam

tumpang tanya


adakah batal wudhu' bagi orang yang :

1) korek telinga

2) keluar angin atau merasa angin lalu di bahagian kemaluan tetapi tiada bunyi atau bau

mohon bantu

terima kasih

adam gito berkata...

Korek telinga hanya membatalkan puasa.
Sah wuduk lg kecuali keluar Dan berbunyi "boom"..hihi

TM Abas T Yunus berkata...

Status wudhu selepas menukar lampin bayi & tersentuh kemaluannya, mohon penjelasan.Tkasih