Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Ahad, 23 Mac 2008

087 - Saf Di Dalam Solat: Kedudukan, Perintah dan Tuntutannya

Saf Di Dalam Solat: Kedudukan, Perintah dan Tuntutannya

Susunan: Nawawi Subandi

Harap maaf, artikel ini telah kami perbaiki dan dipindahkan ke website baru kami di, http://www.ilmusunnah.com/?p=8541

22 ulasan:

Sahaini berkata...

Assalamualaikum wbt.

Aku terpanggil untuk mencari subjek ini hari ini dan kebetulan ada kesempatan untuk "google". Alhamdulillah, artikel ini mantap. Tahniah. Terima kasih.

InsyaAllah dapat diedarkan diserata tempat (dengan izin). Ini aku adakan dalam bentuk PDF, yang boleh dipaparkan dengan Acrobat Reader, atau yang menyokong PDF, mahupun dicetak. PDF ini ramah URL. Harap ini menggalakkan lagi faedah artikel ini.

Muat turun

nita mustafa berkata...

alhamdulillah...artikel ini sangat membantu menambah ilmu dalam solat bejemaah..semoga lebih banyak artikel sebegini dihasilkan..percaya lah, ia sememangnya banyak menyelesaikan persoalan di hati.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah artikel ini banyak membantu. Sungguh jelas tanpa keraguan. Terima kasih penulis.

abuhusnie berkata...

artikel yang baik, minta izin copy.

Hamizon Abdullah berkata...

Memang inilah artikel yang saya cari. Masalah saf sebenarnya sangat serius di kalangan umat islam hari ini. Cuba kita perhatikan sendiri dimana-mana saja, susunan saf mengikut sunnah seperti suatu tuntutan yang sangat remeh. Ramai yang tidak peduli atau sememangnya tiada ilmu?

Tahniah kepada penulis kerana mengupas isu ini dengan terperinci. Minta izin copy untuk diedarkan di surau2 dan masjid (nama blog akan di copy sekali)

Mari thsomartabatkan ekonomi ummah dengan berniaga online

sakgoba_brader berkata...

mntak izin copy n share? =)

Tanpa Nama berkata...

mohon nk copy jgak..(^^)

Tanpa Nama berkata...

assalamualaik.. tuan tanah mohon keizinan copy artikel yg baik ini.. terima kasih

MK berkata...

Alhamdulillah akhirnya jumpa jugak article pasal saf ni...mohon copy eh..nak edarkan kt surau..sebab masalah saf ni sgt2 serius..terutama sekali saf wanita..from my experience sendiri solat jemaah di surau, ramai sgt jemaah wanita(esp yg berumur-mungkin x tahu hukum etc) yang bila time solat je, safnya berterabur ikut suka..bila ditegur, kita disalahkan pulak..so dgn adanya artikel ni, moga2 dpt dijadikan panduan!Alhamdulillah..terima kasih!

cindaiemas berkata...

Salam..mohon berkongsi artikel ni ye.. mmg rasa kurang sng la selama ni dgn kepekaan jemaah wanita ttg saf..

scha cha berkata...

assalamualaikum wrt wbt..
kebiasaanya, pada rakaat ke9 tarawih, ramai makmum yang keluar menyebabkan kekosongan pada saf..
maka, apabila hal itu berlaku, makmum yang berada di saf belakang mula merapatkan saf..
soalan saya : apabila merapatkan saf, kita harus rapatkan ke sebelah tengah, kanan atau kiri? bagi makmum perempuan..

Nawawi Bin Subandi berkata...

Wa 'alaikumussalam...

Boleh merapat ke mana sahaja, sama ada ke kanan, kiri, ataupun ke depan. Bergantung kpd tempat mana yg kosong.

roses_aidah berkata...

assalam....saya ada berapa kemusykilan....
1)kita dikehendaki merapatka saf kekanan..tetapi maslah yg dihadapi oleh saya ialah..ketika solat berjemaah, makmum wanita yang duduk di saf kedua memulakan saf dari tengah (ruang untuk solat di belah kanan mereka masih kosong) berbanding saf pertama yang bermula dari tepi sebelah kanan....adakah itu dikirakan sah berjemaah???

2) ada juga warga2 tua yang meggunankan kerusi ketika solat, duduk di barisan belakang sekali tepi sebelah kiri...sedangka masih banyak lagi ruang di saf 1,2,3 dan seterusnya.....

Nawawi Bin Subandi berkata...

Wa 'alaikumussalam...

1 - Saf bermula dari tengah. Jadi, mulakan saf dari tengah atau penuhkan tengah dulu, kemudian baru ke tepi kanan atau kiri.

2 - Perlu penuhkan saf yang hadapan dulu. Warga tua tersebut masih mampu utk berjalan kan? Jadi, dia/mereka perlu maju ke hadapan memenuhkan saf yg di hadapan. Dibolehkan bergerak ketika dalam solat utk penuhkan saf2 yg lompang atau masih kosong di bahagian hadapan. Solat tidak batal.

aLJebourne berkata...

Assalam.

Bagaimana pula saf di antara suami (imam) dan isterinya (berduaan)...sama ada di belakang atau di sebelah kiri suami (imam)? minta penjelasan. terima kasih

me berkata...

Assalamu'alaikum

Saya kurang yakin dgn Ustaz Rasul Dahri. Apabila saya buat semakkan, beliau telah dilabelkan sesat oleh ahli fatwa dan ulama malaysia.

Unknown berkata...

Assalam..minta kebenaran d hebahkan pd keluarga dan orangramai...

rushdadiba berkata...

Assalamualaikum w.b.t

Nak tanya, berkenaan dgn hadis ini :“Sebaik-baik saf bagi lelaki adalah yang paling hadapan dan seburuk-buruknya adalah yang paling belakang. Sebaik-baik saf wanita adalah yang paling belakang dan seburuk-buruknya adalah yang paling hadapan.” (Hadis Riwayat Muslim),

maksudnya, jika jemaah yg ramai, lelaki dan perempuan, yang perempuan sebaiknya di saf belakang, maksudnya bukan saf depan bagi perempuan?

Contoh :
imam (I)
saf 1 (L)(L)(L)
saf 2 (L)(L)(L)

saf 3 (P)(P)(P)
saf 4 (P)(P)(P)

sebaiknya perempuan di saf 4 kah?

Tanpa Nama berkata...

Artikel yg bagus n bergiluna utk semua golongan umat islam...terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, afwan mau tanya bagaimana pula posisi seorang ibu ketika mau solat jemaah bersama anak2 lelaki dan perempuannya (belum baligh). Terima Kasih.

Tanpa Nama berkata...

Soalan.... saf pertama tlh penuh... dtg seorang makmum menepuk bahu makmum yg berada betul2 belakang imam... dan dia bergerak ke belakang... maka kosong kedudukan belakang imam tu... jadi akan berlaku pergerakkan besar- besaran dari kiri dan kanan... boleh ke kalau makmum yg lewat tu mula dari sebelah kanan dan menepuk makmum depannya... maka pergerakkan makmum yg lain akan berada ditahap minima... mohon penjelasan....

Unknown berkata...

TAK BOLEH DOWNLOAD