Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Rabu, 13 Mei 2009

151 - Walimatul Urus: Di Antara Sunnah Dan Yang Ditokok Tambah

Walimatul Urus
Di Antara Sunnah Dan Yang Ditokok Tambah
www.ilmusunnah.com

Mewujudkan sebuah perkahwinan merupakan satu langkah yang sangat murni dan sangat-sangat dituntut oleh agama yang fitrah. Perkahwinan atau ikatan pernikahan adalah sebuah sunnah yang mulia yang telah dilakukan oleh para Nabi dan Rasul serta generasi awal dan akhir yang mengikuti petunjuk mereka.

Perkahwinan adalah sebuah fitrah yang telah sedia ditanamkan ke dalam jiwa-jiwa manusia seluruhnya. Oleh sebab itu, Islam menggalakkan umatnya untuk berkahwin...

Ikuti artikel lengkap di website kami, http://www.ilmusunnah.com/majlis-perkahwinan-yang-sunnah-mudah-dan-barakah-2/

Dan sambungannya di, http://www.ilmusunnah.com/tinjauan-beberapa-amalan-dalam-majlis-perkahwinan/

8 ulasan:

Hassan berkata...

ada sebahagian artikel sangat betul, ada sebahagian yang bukan isu.

artikel bagus, tapi menampakkan penulis berfikiran tidak terbuka dgn mencatatkan kebanyakan perkara "tak boleh".
lain kali tulis pula perkara yang ada dlm adat melayu terutama dlm majlis kahwin tetapi tidak bertentangan dengan Islam.
Kita semua manusia, ada keinginan dan nafsu, kalau sesuatu haram, cadangkan alternatif yg islamik

Abu Numair berkata...

Asal usul walimah adalah majlis makan sempena perkahwinan. Itulah yang dianjurkan oleh Rasulullah.

Tp hari ini, sebahagian besar umat Islam mengadakan walimah sebagai waktu utk bermaksiat dan menghambur-hambur harta.

Tanpa Nama berkata...

kalau semuanya tidak boleh, apa ja yang xboleh? konfius.

em roy berkata...

Kata ulamak yg haram tu jelas dan sedikit. Selain dari yg itu halal. Begitu juga perkara x boleh, x payah susah ikut aje amalan nabi dan sahabat beliau. x payah ikut nafsu nanti konfius.

lydia hawani berkata...

salam.. bukannya nak mencelah ke apew cume ni pendapat aje la..

sbnanrnyew walimatul urus ni nak buat bole xbuat un xpew.. mamcam sunat. Tapi walimatul urus sbnrnyew nak mlhirkn ksyukurn kpd ALLAH dn mmg jelaslah mngeratkan tali silaturahim. Ikut je la kemampuan jgan pakse2 diri nk uat bribu2 bratus smpi nk hutg sne hutg sni .. kan itu pmbaziran lgi 1 dah bersangkut2 lagi.. tak ke itu mnyusahkan?

peace :)

Tanpa Nama berkata...

Ya ALLAH sesungguhnya Islam itu mudah dan memudahkan kita sebgai penganutnya...seelok2nya baik kita ikut cara Nabi Muhammad s.a.w...dengan itu lebih byk masjid dibina atas asas yg kukuh iaiut takwa

akma sabri berkata...

THANKS FOR SHARING

Tanpa Nama berkata...

pendapat saya:
penulis menulis berdasarkan kitab yang dipelajari..saya pun belajar guru saya cakap macam ini..dalam islam memang banyak yang tak boleh..kita ambil yang boleh ajelah..kata ulamak: dunia adalah penjara bagi orang yang beriman dan syurga bagi orang kafir..kalau nak tahu lanjut carilah guru..pergilah belajar..menuntut ilmu itu fardu 'ain...insyaAllah mudah urusan semuanya..wallahualam...