Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Selasa, 6 Mei 2008

93 - Meletakkan Sutrah (Penghadang) Ketika Solat

Sutrah ketika Solat.

Artikel ini telah kami kemaskini dan pindahkan ke website baru kami. Ia boleh dicapai di pautan berikut, http://www.ilmusunnah.com/?p=8172

Maaf atas kesulitan ini.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ade kawan saya, dia solat letak satu kain di depan(jadi garisan, mcm sejadah, cuma diameter kurang sikit)..saya tanya, dia kata sutrah....pelik la pulak saya..takpernah jumpa pun mcm tu...dia kata selamah2 sutrah isyarat garisan...tapi sy pernah terbaca hadis tu dhaif....

Ade ka nabi buat atau mungkin something yg lain, maksud saya sunnah tapi bukan sunnah sutrah, mungkin amalan nabi ke...

boleh tolong ulas tak??

Unknown berkata...

Saya sgt sedih krn wanita juga tidak tahu ttg sutrah ini, smlm saya telah dilalui oleh seorang wanita ketika sdg solat sedangkan sy telah meletak beg2 di hadapan saya. Akhirnya dia memijak & melangkah terus sejadah saya. Kalau saya halang akan jadi 1 drama yg akn mbuat org lain terganggu solatnya.Sy mintalah sgt2 ustaz2 di TV tolong tekankan sunnah ini begitu juga ttg mereka yg membuat bising dlm surau atau rumah beribadat krn wanita khususnya mmg sungguh tidak mengendahkan hukum ini.

afiq faizal berkata...

setinggi pelana unta tu kalau di tukar kepada sistem metrik berape ye?? ^_^

Rashidee berkata...

Setinggi kerusi lipat itu memadai..lagi tinggi lagi baik..

haris adj berkata...

Ijma ulama jika tanpa surah, batasan boleh lewat didepan orang yang sdg sholat adalah 3 hasta, tempat sujud, sepanjang lengan utk menghalangi. Dgn ilmu ini hendaknya menjadikan kita mrnghormati orang yang sedang sholat, yang pada hakekatnya sholat itu adalah munajatnya seorang hamba dengan Allah. Wallahu'alam.