http://fiqh-sunnah.blogspot.com
Mungkin kita pernah mendengar seseorang yang telah meninggal dunia disebut namanya dengan gelaran “asy-Syahid fulan...” atau mungkin pernah kita diberitahu bahawa, “Si fulan telah Syahid...”.
Maka, ini kita letakkan sebagai perkataan kategori pertama.
Dengan itu, adakah ia bermakna si fulan telah dipastikan masuk Syurga dan diampuni segala dosa-dosanya?
Kemudiannya, terdapat satu lagi ungkapan yang sekali imbas hampir sama, tetapi hakikatnya berbeza iaitu,
“Sesiapa yang mati di medan perang di jalan Allah, maka dia mati syahid.”
Walau bagaimana pun, dua ungkapan di atas adalah berbeza sama sekali. Jenis perkataan dari kategori pertama, menjelaskan soal kesyahidan seseorang individu dengan khusus. Manakala perkataan kedua, menjelaskan hanya secara umum bahawa sesiapa sahaja yang benar-benar berjihad di jalan Allah dan terbunuh maka dialah yang mati syahid dan dijamin masuk syurga tanpa merujuk kepada mana-mana individu tertentu.
Berkenaan perkataan kategori yang pertama, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
“...Maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertaqwa.” (Surah an-Najm, 53: 32)
Ini adalah disebabkan persoalan niat merupakan persoalan hati. Tidak ada yang mengetahui hati seseorang melainkan Allah. Dan dialah yang maha mengetahui tentang kedudukan seseorang itu secara jelas.
Rasulullah Shallallahu ‘alahi wa Sallam juga bersabda:
“Demi Zat yang diriku berada di tangan-Nya, tidaklah seseorang terluka di jalan Allah, dan hanya Allah yang maha Mengetahui siapa yang terluka di jalan-Nya. Pasti akan datang pada hari kiamat (luka tersebut) warnanya darah, tetapi baunya bau minyak kasturi.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 2803)
Dengan penjelasan bahawa “... hanya Allah yang maha Mengetahui siapa yang terluka di jalan-Nya...” menunjukkan bahawa kita tidak mengetahui niat seseorang yang berjihad.
Imam al-Bukhari juga telah meletakkan bab di dalam Shahihnya dengan judul “Tidak Boleh Disebut Si Fulan Mati Syahid”.
Perbuatan menetapkan seseorang sebagai mati syahid bukanlah tugas manusia melainkan melalui ketetapan yang ditetapkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala dan juga Rasul-Nya melalui wahyu yang diterimanya.
Umar Radhiyallahu ‘anhu berkata di dalam khutbahnya:
“Kamu mengatakan di dalam peperangan kamu bahawa si fulan dan si fulan mati syahid. Namun, boleh jadi dia (mati) kerana terjatuh dari kenderaannya. Maka janganlah kamu berkata begitu tetapi katakanlah seperti yang dikatakan oleh Rasulullah, iaitu: “Sesiapa yang mati di jalan Allah atau terbunuh maka dia mati Syahid...”.” (Hadis Riwayat Ahmad. Hasan menurut Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Fathul Bari, jil. 9, m/s. 48)
2 ulasan:
pernah juga mendengar dr asri mensyarahkan bab ini,dan beliau juga mnyatakan perkara yang sama tidak boleh di panggil as syahid syed qutb, as syahid hassan al banna..tahniah artikel yang menarik dan teruskan menulis memberi manfaat kepada semua..
saya tak tahu kenapa blog ini dipanggil golongan yg sesat atau lebih spesifik golongan 'wahhabi'..
sedangkan, isi kandungannya, benar mengikut hadis dan mengkormati hadis2 spt yg ditetapkan ulama' hadis bukan seperti kitab fadhail amal (kitab jemaah tabligh) yg tidak hormat hadis...
bila kita berinteraksi dgn masyarakat dan berbeza dgn amalan stempat, maka kita dtuduh wahhabi...
biasanya, puak2 tuduh nih, ada akal dan ilmu di dada, tapi tidak mggunakkannya pd yg hak..taksub semata pd imam mrk..walhal, nabi SAW jelas mengatakan yg terbaik adalah golongan salaf...kita ikut yg tuu..
bersabar lah dalam berjuang menegakkan Sunnah...biarkan puak2 pnuduh wahhabi dari 'ustaz2' malaysia atau yg len..
yg pnting, SUNNAH mesti diutamakan...
Catat Ulasan