Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Selasa, 1 September 2009

161 - Beginilah Para Sahabat Nabi Merapikan Saf-saf Solat Mereka

Beginilah Para Sahabat Nabi Merapikan Saf-saf Solat Mereka

Harap maaf, artikel ini telah kami perbaiki dan dipindahkan ke website baru kami di, http://www.ilmusunnah.com/?p=8541
 

5 ulasan:

abaabil berkata...

Berdasarkan kepada rajah yang diberikan, tiada masalah kalau saiz kaki semua orang sama panjang/saiz. Yang menjadi masalah apabila saiz kaki berbeza. Maka ketika ini, kelurusan saf dikira dengan berpandukan pada belakang tumit atau hujung jari? Logiknya, kalau diukur/disusun dengan belakang tumit, akan menghasilkan saf yang betul lurus. Ini dipraktikkan masa saya di sekolah menengah dulu. Sebaliknya, apabila masuk UIA, kelurusan saf disusun berdasarkan kepada hujung jari kaki diletakkan supaya sama(kebiasaannya Arab yang betulkan saf macam ni) tapi saya dapati saf tak akan tersusun cantik. Mohon pandangan dalam perkara ini sekiranya soalan saya ini difahami. Jazakallah.

Nawawi Bin Subandi berkata...

abaabil,

kerapian saf adalah berdasarkan usaha ke arah menyempurnakannya. Selebihnya, kita tawakkal sahaja. Yg penting, kita sudah berusaha utk merapikannya dengan cara yg dirasakan paling terbaik dan mendekati sunnah.

Wallahu a'lam..

cekodok berkata...

kesian pak cik zul kahar nih...
ritu kan dah letak jawatan...

haha...

buduh tak bertempat...

Unknown berkata...

Apa yg dijelaskan adalah tentang harus bersentuhan bahu dan kaki ,bukannya persoalan kaki kecik atau besar ,pendek atau panjang .Sebagaimana sabda nabi saw,

Dari Anas bin Malik,

عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِىِّ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ « أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ فَإِنِّى أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِى » . وَكَانَ أَحَدُنَا يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ

“Dari Anas, dari Rasulullah S.A.W, baginda bersabda, ”Luruskanlah saf kalian, aku melihat kalian dari belakang punggungku.” Lantas salah seorang di antara kami mendekatkan bahunya pada bahu rakannya, lalu kakinya pada kaki rakannya.” (HR. Bukhari no. 725)

Unknown berkata...

Beberapa hikmah merapatkan saf solat,

Dengan merapatkan saf, anda akan berada lebih dekat dan rapat dengan jemaah sebelah. Jika anda tidak mengenalinya, ia dapat merapatkan silaturrahim anda dan jemaah sebelah.
Ia merupakan antara faktor yang menyumbang kepada kesempurnaan solat
Ia adalah faktor yang boleh menyatukan hati umat Islam
Ia dapat menghindari gangguan syaitan ke atas orang yang bersolat
Allah mencintai mereka yang menyempurnakan saf