Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Khamis, 18 Ogos 2011

184 - Mengimbau Tarawih Rasulullah

Mengimbau Tarawih Rasulullah

Abu Numair
 

Artikel ini telah dikemaskini dan dipindahkan ke website baru kami di, http://www.ilmusunnah.com/?p=3393

Maaf atas kesulitan.

5 ulasan:

Izyan.Nazihah.Abdullah berkata...

Subhanallah , mohon share ye . jzk

Tanpa Nama berkata...

Habis tu kenapa mazhab pilih 20..Kat Mekah pun solat tarawih dulu, ikut mazhab hanbali....Kau ingat mazhab takde dalil ke? Sayyidina Umar buat 20 bukan 8.

Abu Numair berkata...

‘Umar memerintahkan Tarawih 11 Rakaat

As-Sa'ib B. Yazid menjelaskan:

أَمَرَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أُبَيَّ بْنَ كَعْبٍ وَتَمِيمًا الدَّارِيَّ أَنْ يَقُومَا لِلنَّاسِ بِإِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً قَالَ وَقَدْ كَانَ الْقَارِئُ يَقْرَأُ بِالْمِئِينَ حَتَّى كُنَّا نَعْتَمِدُ عَلَى الْعِصِيِّ مِنْ طُولِ الْقِيَامِ وَمَا كُنَّا نَنْصَرِفُ إِلَّا فِي فُرُوعِ الْفَجْرِ

“Umar al-Khaththab memerintahkan Ubay B. Ka’ab dan Tamim ad-Daari untuk mengimami solat tarawih orang ramai dengan 11 raka'at. (Beliau menjelaskan lagi):

Dan pada ketika itu, seorang qari (imam) biasanya akan membaca ratusan ayat sehingga kami terpaksa bersandar kepada tongkat-tongkat kami kerana terlalu lamanya berdiri. Dan setelah begitu lama, barulah kami selesai solat ketika hampir masuknya Subuh.” (Hadis Riwayat Malik, 1/341, Bab: Qiyam Ramadhan, no. 232. Dinilai sahih oleh al-Albani)

Apa yang diperintahkan ‘Umar ini selari dengan amalan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sebagaimana penjelasan ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha:

مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلَا فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً

“Apa yang dilakukan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam sama ada di bulan Ramadhan mahu pun di bulan-bulan selainnya, beliau tidak pernah solat malam melebihi 11 raka'at.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 4/319, no. 1079)

Tidak perlu terlalu berkeras dalam isu khilafiyah ni... Berlapang dada saja. Masing2 beramal dengan dalil yg dia yakini.

Wallahu a'lam.

muhamad amin ismail berkata...

Berkenaan dengan persoalan tanpa nama.. jawapannya anda boleh dapati dalam kitab fiqh sunnah... dalam bab solat terawih.... alangkah baiknya jika tanpa nama bertanya dengan bahasa yang agak baik... agar tidak menimbulkan rasa kurang senang bagi pembaca komentar disini

imran berkata...

Abu numair klu bukan belajar khusus agama jgn mau bicara bab agama.Nanti banyak salahnya...semua kitab2 ulama terdahulu kau dah habis mengajikah...atau main baca2 aje.Belajar tanpa guru...gurunya syaitan.