Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Sabtu, 8 September 2007

028 - Sunnah Dalam Berhari Raya: Makan Sebelum Solat/Selepas Solat

Makan Sebelum Solat (Part 3)

Anas radiallahu ‘anhu beliau berkata:

كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ يَغْدُ وْيَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَاْكُلَ تَمَرَاتٍ.

“Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam tidak pergi ke musalla di Hari Raya Idul Fitri sehinggalah makan beberap tamar”. (H/R Bukhari 953. Turmizi 543. Ibnu Majah 1754. Dan Ahmad 3/126,164, 232)


عَنْ بُرَيْدَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَطْعَمَ وَيَوْمَ النَّحْرِ لاَ يَاْكُلُ حَتَّى يَرْجِعَ فَيَاْكُلُ مِنْ نَسِيْكَتِهِ.

“Dari Buraidah radiallahu ‘anhu berkata: Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam tidak keluar di Idul Fitri sehinggalah makan, dan pada Hari Raya korban baginda tidak makan sehingga kembali dari solat, baginda makan dari sembelihannya”. (H/R Turmizi 542. Ibnu Majah 1756. Ad Darimi 1/375. Ahmad 5/352. Hadis ini hasan)

Dengan makan terlebih dahulu baginda ingin menutup peluang berpuasa (di Hari Raya). (Lihat: Fathul Bari. 2/44. “Hikmah Disunnahkan Makan Tamar (kurma)”)
Pada Hari Raya Idul Adha, baginda tidak makan sehinggalah kembali dari solat. Baginda makan daging korban sembelihannya. (Zadul Ma’ad. 1/441. Ibnul Qaiyyim) Fadhilat melewatkan makan kerana disyariatkan mengorbankan binatang dan diutamakan agar makan daging korban (Lihat: Al-Mughni. 2/371. Ibnu Qudamah. Nailul Autar. 3/357. Asy- Syaukani).

1 ulasan:

MODERATOR berkata...

salam ustaz...

adakah menyalahi sunnah jika saya makan dulu sblm solat raya korban..kerana khuatir tidak khusyuk solat & takbir jika lapar?