Imam asy-Syafi'i rahimahullah (Wafat: 204H) menegaskan, “Tidak ada seorang pun melainkan ia wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Khamis, 13 September 2007

034 - SUNNAH DALAM BERHARI RAYA: Pembaziran Di Hari Raya (Part 8)

Masalah Perbuatan Pembaziran Di Hari Raya

Haram berlebih-lebihan ketika menyambut Hari Raya, sama ada Hari Puasa atau Hari Haji Allah Azza wa-Jalla berfirman:


وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيْرًا اِنَّ الْمُبَذِّرِيْنَ كَانُوْا اِخْوَانَ الشَّيَاطِيْنِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَافُوْرًا.

“Dan janganlah menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada tuhannya”. (al-Isra’ 17: 26-27)

وَكُلُوْا وَاشْرَبُوْا وَلاَ تُسْرِفُوْا اِنَّهُ لاَ يُحَبُّ الْمُسْرِفِيْنَ

“Makan dan minumlah, jangan berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan”. (al-A’raf 7: 31)

لاَتَزَوْلُ قَدَمَا ابْنِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عِنْدِ رِبِّهِ حَتَّى يُسْاَلَ عَنْ مَالِهِ مِنْ اَيْنَ اكْتِسَبَهُ وَفِيْمَا اَنْفَقَهُ

“Tidak berganjak kedua kaki anak Adam di hari kiamat dari sisi Rabbnya sehingga ditanya tentang hartanya dari mana ia perolehi dan ke mana ia belanjakan”. (H/R Turmizi 2416. Al-Khatib dalam tarikhnya 12/440. Darimi 1/131. Abu Nu’aim, Al-Hilyah) Tujuan ber-Hari Raya ialah untuk beribadah dengan melahirkan syi’ar Islam serta menunjukkan nikmat Allah, tetapi bukan untuk bermaksiat dengan cara berbangga-bangga yang riak, menunjuk-nunjuk yang keterlaluan dan membazir.

Tiada ulasan: